Thursday, July 7, 2011

Sup Ayam Resepi Bunda



Bahan-bahannya:

3 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
1 inci halia
1 biji kentang (direbus)
2 biji kentang (dipotong dadu)
1/2 batang lobak merah (dipotong dadu)
1 bungkus sup bunjut ADABI
Daging ayam (ikut suka nak ambil bahagian mana)
Garam secukup rasa
Sedikit kunyit
Air
Sedikit minyak untuk menumis
Sedikit bawang goreng
Daun sup (dipotong)

Cara-cara membuatnya:

  • Mula-mula, tumbuk bawang putih, bawang besar, halia dan sedikit garam menggunakan lesung batu. Kat bawah lesung batu tu, jangan lupa alas dengan kain kalau tak nak jiran sebelah-menyebelah tau anda sedang memasak hihi... Kalau rumah anda jenis apartment (dan yang seangkatan dengannya) sangatlah penting untuk lapik lesung batu tu dengan kain. Kalau tidak, orang rumah bawah mesti rasa syiling rumah mereka bagai nak runtuh! (Peace!) Tumbuk sehingga lumat. Masukkan sedikit kunyit untuk menghilangkan bau hamis daging ayam.
  • Kemudian, sila panaskan sedikit minyak untuk menumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi. Setelah naik bau, masukkan sedikit air (kalau nak lagi sedap, gunakan air dari lesung batu yang digunakan untuk menumbuk tadi) dan sup bunjut. Kemudian masukkan daging ayam. Biarkan sehingga mendidih.
  • Seterusnya, masukkan kentang dan lobak yang telah dipotong dadu. Sementara itu, lenyek kentang yang telah direbus tadi menggunakan lesung batu. Setelah kentang itu lumat, masukkan ke dalam didihan tadi. Ini petua dari Bunda sebenarnya supaya kuah sup lebih pekat \(^_^)/
  • Biarkan sehingga daging ayam empuk. Sila tambah garam jika kurang. Untuk pengetahuan semua, resepi Bunda tak gunakan serbuk Pak-Aji-Naik-Moto tu ye hehe...
  • Bila daging ayam sudah empuk, bolehlah taburkan bawang goreng dan daun sup ke dalam sup ayam. Sup ayam ni sedap dimakan panas-panas dengan nasi (kuah kena banjir hehe) dan tambah sikit dengan sambal kicap. Insyaallah sedap! Ops, sebelum terlupa. Sebelum memasak tu, jangan lupa baca basmalah. Dan sepanjang memasak tu bacalah selawat banyak-banyak ye. Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment